ویزای تحصیلی آلمان

دانشگاه‌های برتر آلمان، مردم فراوانی از اقتصاد جهان را به مهاجرت تحصیلی به آلمان وادار می‌سازند. برای رفتن به آلمان به عنوان دانشجو، ویزای تحصیلی آلمان ضروری است. برای اخذ این ویزا، باید از دانشگاه‌های معتبر آلمان پذیرش دریافت کرده و نامه پذیرش همراه با سند‌های دیگر خود را به سفارت آلمان ارائه نمایید. ویزای دانشجویی آلمان در انواع مقاطع تحصیلی از کارشناسی تا دکترا ارائه می‌شود.

به علاوه، شما می‌توانید برای حضور در کالج‌های آلمان نیز اقدام به دریافت ویزای دانشجویی آلمان کنید. برای اخذ این ویزا، نیاز به مدرک زبان آلمانی یا انگلیسی دارید. بدون داشتن مدرک زبان، احتمال موفقیت در اخذ ویزا کاهش می‌یابد. همچنین با تسلط به زبان آلمانی، می‌توانید به صورت رایگان در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنید، اما دانشگاه‌های خصوصی نیز شهریه سالانه‌ای در حدود ۱۲ هزار تا ۲۰ هزار یورو دارند.
ویزای تحصیلی آلمان

شرایط دریافت ویزای دانشجویی آلمان

آلمان، با اقتصاد قوی خود، همواره دانشجویان و متقاضیان تحصیل را به خود جذب کرده. این کشور تمام مقاطع تحصیلی از دبیرستان تا لیسانس، فوق‌لیسانس و دکترا را برای تحصیل و ارتقاع و توسعه دانش فراهم می‌کند.افرادی که تمایل به تحصیل در آلمان دارند، باید پذیرش از دانشگاه‌های این کشور را به‌دست آورند.

مرحله اول مهاجرت به آلمان، رزرو وقت در سفارت آلمان است که زمان آن معمولاً ۱ سال تا ۱ سال و نیم به طول می‌انجامد. برای اخذ ویزای دانشجویی آلمان، باید به وسیله‌ی کارگزاری ویزامتریک آلمان اقدام کرده و در روز مقرر، مدارک خود را به این شرکت تحویل دهید. پس از بررسی اولیه، در صورت تایید، مدارک شما به آدرس سفارت آلمان ارسال می‌شود.

مدارک موردنیاز برای دریافت ویزای تحصیلی آلمان

  • خلاصه سوابق کاری
  • توصیه نامه ها (حداقل دو عدد)
  • عکس های به اندازه گذرنامه
  • کپی گذرنامه شما
  • گواهینامه های آزمون GMAT / GRE (در صورت درخواست)
  • گواهی پزشکی
  • نامه بیمه
  • اسنادی که بیانگر تجربه کاری هستند (در صورت وجود)
  • پرسشنامه خاص دوره (در صورت پرسش)
  • امتحان TestAS
  • ترجمه گواهینامه ها و مدارک (در صورت درخواست)
  • اثبات توانایی مالی (در صورت درخواست)

ویزا برای دوره‌های زبان آلمانی: این ویزا به مدت ۳ ماه تا ۱ سال برای شرکت در دوره‌های آموزش زبان آلمانی ارائه می‌شود که معمولاً کوتاه‌مدت هستند.

ویزای اپلای تحصیلی: این ویزا در شرایطی صادر می‌شود که شما در تلاش برای پیدا کردن دانشگاه مناسب هستید و هنوز نامه پذیرش از دانشگاه را اخذ نکرده‌اید.

ویزای تحصیلی آلمان: ویزای دانشجویی یا تحصیلی آلمان در شرایطی صادر می‌شود که شما شرایط لازم برای تحصیل در کشور آلمان را داشته و از دانشگاه موردنظر پذیرش گرفته‌اید.

درخواست ویزای دانشجویی آلمان مستلزم مدارکی است که مشابه دیگر کشورهای حوزه شنگن است؛ اما به دلیل جدیت بالای سفارت آلمان در این مورد، قبل از مراجعه به سفارت، بهتر است مدارک خود را با چک‌لیست ارائه‌شده توسط سفارت مقایسه کنید تا ویزای شما به مشکل نخورد. این اقدام به جلوگیری از هر گونه ایراد و تاخیر در فرآیند اخذ ویزا کمک می‌کند.

اخذ ویزای تحصیلی آلمان
برای اخذ ویزای آلمان، لازم است مدارک زیر را ارائه دهید:

1. فرم درخواست: اطلاعات فرم را به‌درستی و با صداقت کامل مطابق با مدارک ارائه‌شده پر کنید.

۲. تأییدیه پذیرش: این تائیدیه باید از سوی دانشگاهی که در آن پذیرفته‌شده‌اید صادر و تائید شود.

۳. انگیزه نامه: در این فرم انگیزه خود از تحصیل در آلمان را شرح دهید.

۴. گذرنامه: طبق الزامات پاسپورت سفارت آلمان، دارای حداقل ۳ ماه اعتبار از زمان حضور شما در شنگن باشد.

۵. بلیت مسافرت: بلیت پرواز گرفته‌شده یا رزرو شده ارائه شود و یا اثبات کنید در حال برنامه‌ریزی برای سفر به آلمان هستید.

۶. عکس: عکس باید جدید و در ۳ ماه اخیر گرفته‌شده باشد و مطابق با استاندارد سفارت آلمان باشد.

۷. بیمه درمانی: ارائه سند بیمه درمانی که هرگونه حادثه حتی مرگ را پوشش داده، در حوزه شنگن اعتبار داشته و سقف آن نیز ۳۰۰۰۰ یورو است.

۸. اثبات تمکن مالی: این سند ۱ گواهی جدید از بانک است که اثبات می‌کند شما حداقل ۱۲۳۲۴ یورو در سال می‌توانید در آلمان هزینه کنید؛ و در کل توانایی مالی برای هزینه‌های خود در طول مدت سفر را دارید. 

ویزای تحصیلی آلمان و موقعیت کار پس از تحصیل

کشور آلمان به نیروی کار متخصص واجد شرایط نیازمند است و به دلیل بازار کار مناسب و اولویت دادن به فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های این کشور، پس از اتمام تحصیلات می‌توانید اقامت خود را به مدت ۱۸ ماه تمدید کرده و به جستجوی کار بپردازید. برای این منظور، باید مدارک خود را به اداره اتباع خارجی ارائه داده و کار موردنظر خود در آلمان را پیدا کنید.

مدارک موردنیاز برای این امر شامل آخرین مدرک تحصیلی، مدرک ضمانت مالی و گذرنامه است. پس از پیدا کردن کار در آلمان، می‌توانید ویزای کار آلمان را اخذ نمایید. این ویزا در مواردی منجر به اخذ بلوکارت اتحادیه اروپا می‌شود که شرایط دریافت آن به شرح زیر است:

ویزای دانشجویی آلمان

ویزای دانشجویی آلمان و اخذ اقامت و تابعیت پس از تحصیل

برای اخذ بلوکارت آلمان، شما باید دارای مدرک تحصیلی معتبر و مهارت کافی باشید. همچنین باید قرارداد کاری یا پیشنهاد کار با حقوق سالانه حداقل ۴۹۸۰۰ یورو داشته باشید و یک مدرک دانشگاهی از دانشگاه‌های آلمان داشته باشید. این موارد استثناهایی برای دانشمندان، ریاضی‌دانان، مهندسین، پزشکان و متخصصین فناوری اطلاعات نیز وجود دارد.

یکی از دلایل اصلی مهاجرت برای تحصیل در کشور آلمان اخذ تابعیت این کشور است. با این حال، طبق قوانین آلمان، صرف تحصیل در این کشور به فرد اقامت دائم نمی‌دهد و بعد از اتمام تحصیلات باید پیشنهاد کاری داشته باشید. پس از پیدا کردن کار، ابتدا ویزای کار آلمان به شما اعطا می‌شود.

بعد از اینکه شما به کار مشغول شدید، پس از ۵ سال اقامت و کار در آلمان، اقامت دائم به شما اعطا می‌شود. بعد از گذشت ۳ سال از اقامت دائم در آلمان، می‌توانید برای دریافت پاسپورت آلمان اقدام کنید. برای اخذ تابعیت آلمان، مدارک و شرایطی وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم:

متقاضی باید زمان لازم برای اقامت در آلمان را گذرانده باشد و سابقه کیفری در این مدت نداشته باشد. همچنین، تسلط به زبان آلمانی در سطح B۱، اثبات تمکن مالی برای تأمین هزینه‌های زندگی و مسکن، و پایبندی به قوانین اساسی آلمان نیز از جمله شرایط اخذ تابعیت آلمان می‌باشد.

 

 

سخن آخر

تحصیل در آلمان در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فرصت‌های عالی برای دانشجویان بین‌المللی ارائه می‌دهد. سیستم آموزشی این کشور بسیار عالی است، هزینه‌های تحصیل نسبتاً مقرون به صرفه هستند و فرصت‌های شغلی فراوانی در این کشور وجود دارد. اگر به دنبال تحصیل در یک کشور با کیفیت آموزشی بالا و فرصت‌های شغلی مناسب هستید، آلمان یک گزینه عالی می‌باشد. همچنین، اگر همسر شما تصمیم به مهاجرت به این کشور داشته باشد، اگر شما در حال تحصیل در آلمان باشید، او می‌تواند پرونده مهاجرتی خود را به جریان بیاندازد و پس از ۴ تا ۶ ماه به شما بپیوندد و در این کشور اقدام به تحصیل یا کار کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا